Reklama

Pomoc prawnika nie tylko dla zamożnych

Pomoc prawnika nie tylko dla zamożnych

Zgodnie z ustawą, która weszła w życie z początkiem roku, powiaty mają zapewnić dostęp do pomocy prawnej osobom, których nie stać na drogie rynkowe usługi adwokatów czy radców prawnych.

Z finansowanej w pełni przez państwo pomocy prawnej skorzystać mogą osoby spełniające warunki wskazane w ustawie:
– w okresie dwunastu miesięcy poprzedzających zwrócenie się o jej udzielenie miała przyznane świadczenie z pomocy społecznej,
– posiada ważną Kartę Dużej Rodziny,
– jest kombatantem lub ofiarą represji wojennych i powojennych,
– jest weteranem lub weteranem poszkodowanym,
– nie ukończyła 26 roku życia,
– ukończyła 65 lat,
– jest w trudnej sytuacji z powodu wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.

Zakres tej pomocy dotyczy wszystkich obszarów prawa od cywilnego, przez gospodarcze (z wyjątkiem prowadzenia działalności gospodarczej – pomoc dotyczyć może tylko rozpoczęcia działalności), administracyjne aż po karne.
W naszym powiecie powstało 7 punktów konsultacyjnych – po jednym w każdej gminie i dodatkowy w siedzibie starostwa przy ul. Chyliczkowskiej 14 w Piasecznie. Dyżury prawników prowadzone są od poniedziałku do piątku przez 4 godziny. W Piasecznie w siedzibie starostwa działają dwa punkty, dzięki czemu pomoc prawna dostępna jest od 8 do 16. Kolejne punkty utworzono: w Prażmowie w Urzędzie Gminy, w Konstancinie-Jeziornej w Zespole Szkół im. Władysława Reymonta przy ul. Mirkowskiej 39, w Lesznowoli w Świetlicach Gminnego Ośrodka Kultury – we wtorki, czwartki i piątki w Łazach, a w poniedziałki i środy w Janczewicach, w Tarczynie w siedzibie Straży Miejskiej, a w Górze Kalwarii w Gminnej Bibliotece Publicznej przy ul. Księdza Sajny 1.
Zgodnie z ustawą prowadzenie czterech z siedmiu punktów zostało powierzone wyłonionej w ramach przeprowadzonego otwartego konkursu ofert organizacji pozarządowej – Fundacji Pomocy Bezrobotnym i Bezdomnym „Domus et Labor” z siedzibą w Piasecznie, z którą Powiat Piaseczyński zawarł umowy w tym zakresie. Pozostałe punkty prowadzone są bezpośrednio przez Powiat Piaseczyński na podstawie umów zawartych z adwokatami i radcami prawnymi wskazanymi przez ich korporacje zawodowe tj. Okręgową Radę Adwokacką oraz Radę Okręgowej Izby Radców Prawnych. Bezpośredni nadzór nad działalnością wszystkich punktów sprawuje Starosta Powiatu Piaseczyńskiego, zobowiązany ustawą do corocznego sprawozdawania sposobu jej wykonania Ministrowi Sprawiedliwości oraz Wojewodzie Mazowieckiemu.
Starostwo w ramach własnej inicjatywy opracowało i wdrożyło projekt informatyczny umożliwiający monitoring udzielanej pomocy prawnej i tworzenie zbiorów danych.
– Głównym celem wdrożonej aplikacji jest uzyskanie i przetworzenie anonimowych danych, na podstawie których będzie można zdefiniować obszary typowych problemów lokalnej społeczności, w tym związanych ze sprawami administracyjnymi i socjalnym, które mogą zostać rozwiązane kompleksowo w ramach kompetencji organów samorządowych, tworząc przyjazne mieszkańcom środowisko – wyjaśnia Wojciech Stoliński, koordynator nieodpłatnej pomocy prawnej w starostwie powiatowym w Piasecznie.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Reklama