Reklama
Badania profilaktyczne jako prezent na Dzień Kobiet

Piaseczyński ZOZ zaprasza panie na darmową cytologię. Z okazji Dnia Kobiet warto zrobić sobie rachunek sumienia i sprawdzić, kiedy ostatnio robiłyśmy badania profilaktyczne. Zwłaszcza w dobie pandemii troska o profilaktykę chorób kobiecych (i nie tylko) mogła nam umknąć.


W Polsce każdego roku wykrywa się prawie 19 tys. zachorowań na raka piersi, a 6 tys. pacjentek umiera. Rak piersi jest najczęstszym nowotworem występującym u kobiet, stanowi 22,5% wszystkich nowotworów. Na nowotwory narządów rodnych przypada kolejne 15 %. Rak szyjki macicy odpowiada za 3 % zgonów wśród kobiet w Polsce, do tego dochodzi rak jajnika i trzonu macicy. Tymczasem badania profilaktyczne w przypadku „kobiecych” nowotworów pozwalają na wykrycie raka we wczesnym stadium, kiedy szanse na skuteczne i oszczędzające leczenie są bardzo duże. A także wykrycie zmian przedrakowych (nieprawidłowe komórki nabłonka czy torbiele).

Profilaktyka to podstawa


Profilaktyka jednak w Polsce wciąż kuleje. Niestety nie zawsze można to zrzucić na słabą dostępność badań czy utrudniony dostęp do lekarza. Kobietom w wieku, w którym rośnie ryzyko wystąpienia nowotworu piersi czy szyjki macicy, przychodnie wysyłają często zaproszenia imienne lub dzwonią z przypomnieniem o zbliżającym się terminie kolejnych badań przesiewowych. Na ulicach miast, miasteczek i wsi pojawiają się mammobusy, w których łatwo można wykonać badanie obrazowe pozwalające wykryć niepokojące zmiany w piersiach. Niestety z takiej możliwości korzysta zaledwie 25% kobiet, które zostaną zaproszone na badanie. Prawdopodobnie statystyki badań profilaktycznych od roku zdecydowanie spadają. Czego dramatycznych efektów będziemy doświadczać w najbliższych latach. Badania profilaktyczne pozwalają bowiem wykrywać raka we wczesnym stadium, co diametralnie zmienia szanse na przeżycie, odzyskanie zdrowia i ocalenie piersi czy narządów rodnych. W pandemii dostęp do lekarzy, zwłaszcza w państwowych ZOZ, został znacząco utrudniony. Warto jednak upomnieć się o badania, które każdej z pacjentek przysługują. A ostatecznie zamiast nowej sukienki zafundować sobie badanie w prywatnej przychodni.

Czytaj także: Spacerem nad Jeziorką


Kobiecy plan minimum powinien obejmować cytologię szyjki macicy, USG transwaginalne oraz USG piersi i/lub mammmografię. Częstotliwość tych badań oraz ich rodzaj określa lekarz. Młode kobiety, bez obciążeń rodzinnych, mogą badania wykonywać nawet raz na 2-3 lata. Po 40-45 urodzinach, zdecydowanie warto zadbać o profilaktykę nowotworów kobiecych raz w roku.

Po 40 urodzinach nie tylko lepszy krem


Nie można też zapominać o profilaktyce innych chorób, zwłaszcza po 40 urodzinach. Każdego roku powinniśmy wykonać morfologię, lipidogram, zbadać poziom glukozy. Warto co jakiś czas sprawdzić, jak funkcjonuje nasza tarczyca i serce (EKG), co kilka lat wykonać RTG płuc (palacze nawet raz w roku) czy USG jamy brzusznej. Jeśli posiadamy znamiona, warto je pokazać dermatologowi, zwłaszcza jeśli lubimy wylegiwać się na słońcu. Co jakiś czas należy odwiedzić okulistę i systematycznie sprawdzać stan uzębienia u dentysty. Zatroszczmy się o to, by cieszyć się zdrowiem i życiem jak najdłużej.

Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Lecznictwa Otwartego w Piasecznie z okazji Dnia Kobiet, zaprasza swoje pacjentki w wieku 25-59 lat na bezpłatną cytologię. Na badania można się zapisać do 4 marca w godz. 12.00-15.00, pod numerem telefonu: (22) 757 00 76. Cytologia będzie wykonywana w przychodni przy ul. Fabrycznej 1 w Piasecznie przez dwa dni - 5 oraz 8 marca w godz. 8.00-15.00.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama