Czy przy składaniu wniosku rodziny będą musiały stać w długich kolejkach? Jak kontrolowane będzie wydatkowanie świadczenia? Co wtedy kiedy stwierdzone zostanie ich marnotrawienie? Na co samorządy mogą wydać otrzymaną prowizję? Najnowsze informacje w sprawie 500+.
Rząd zapowiedział, że aby zapobiec kolejkom przy składaniu wniosków o świadczenie 500+, będzie możliwość składania wniosku za pośrednictwem bankowości elektronicznej od 1 kwietnia 2016 roku, czyli dnia rozpoczęcia działaniu programu.
Jak podaje Polska Agencja Prasowa wiceprezes Związku Banków Polskich Mieczysław Groszek uważa, że składanie wniosków za pomocą elektronicznej bankowości ułatwi klientom jego złożenie, którzy dzięki temu nie będą musieli stawiać się osobiście w urzędzie.
Z danych NBP wynika, że dostęp do takiej bankowości ma 51% dorosłych Polaków. Dzięki temu nawet połowa uprawnionych do odebrania świadczenia może skorzystać z takiej formy złożenia wniosku.
Jednym z przyjętych rozwiązań przez banki ma być uwierzytelnienie tożsamości klienta przez logowanie się do banku, następnie będzie on przekierowany na Platformę Usług Elektronicznych ZUS, gdzie będzie mógł utworzyć konto i złożyć wniosek.
W połowie marca mają rozpocząć się testy systemów odpowiadających za uwierzytelnienie tożsamości osób, które w ten sposób będą składały wnioski.
Wszystkie duże banki będą brać udział w tym przedsięwzięciu.
Marnotrawienie świadczenia
Polska Agencja Prasowa za podręcznikiem instruktażowym dla samorządów dotyczącym programu Rodzina 500+ podaje, że jeżeli w stosunku do osoby ubiegającej się lub pobierającej świadczenie wystąpią wątpliwości dotyczące sprawowania opieki nad dzieckiem, wydatkowania świadczenia niezgodnie z celem lub jego marnotrawienia, samorząd ma dwie drogi.
Może zwrócić się do kierownika ośrodka pomocy społecznej o przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, w celu weryfikacji wątpliwości.
Może także zwrócić się do OPS o udzielenie informacji ustalonych w wywiadzie środowiskowym, ale przeprowadzonym nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem otrzymania przez OPS wniosku o udzielenie informacji.
Uniemożliwienie przeprowadzenia wywiadu lub nieudzielenie wyjaśnień, odmowa udzielenia informacji lub nieudzielenie jej w wyznaczonym terminie spowoduje odmowę wypłaty świadczenia lub jeżeli jest ono już wypłacane, wstrzymanie go.
Jeżeli okaże się, że uprawniona do świadczenia osoba marnotrawi je, gmina może przekazać jej świadczenie w całości lub części w formie rzeczowej lub w formie opłacenia usług. Gmina w każdej indywidualnej sprawie będzie określała jaka rzeczowa forma będzie najwłaściwsza dla danej rodziny. Może to być np. opłacenie żłobka.
Wójt gminy Lesznowola, Maria Jolanta Batycka-Wąsik, mówi, że osoby, które mają przyznawane prawo do świadczeń, zobowiązane są do informowania OPS o wszystkich zmianach mających wpływ na prawo do świadczeń, w szczególności o zmianach w dochodach rodziny. Dodaje również, że nienależnie pobrane świadczenia podlegają zwrotowi, analogicznie jak to ma miejsce dotychczas.
Prowizja dla gmin
W tym roku prowizja dla gmin od wypłacanych świadczeń, na obsługę realizacji programu, będzie wynosiła 2%. W roku 2017 będzie to 1,5%. Wg podręcznika dla samorządów wydanego przez MRPiPS prowizje mogą być przeznaczone np. na adaptację pomieszczeń, w których będzie realizowana ustawa, wyposażenie stanowisk pracy, zakup materiałów biurowych czy zatrudnienie osób, które będą zajmować się obsługą.
Napisz komentarz
Komentarze