Plany modernizacji linii LK 12 Skierniewice – Łuków ("esełki") powoli posuwają się do przodu. Projekt przebudowy otrzymał niedawno zielone światło ze strony władz Góry Kalwarii.
O remoncie linii mówi się już od kilku lat. Licząca 160 km LK 12 stanowi jeden z głównych korytarzy transportowych na osi wschód – zachód, przebiegając przez trzy województwa. Stanowi również tzw. towarową obwodnicę Warszawy. Pierwotnie jeździły tędy również pociągi osobowe, jednak od 2001 roku ruch pasażerski był stopniowo wygaszany. Obecnie kursują tędy jedynie pociągi relacji Góra Kalwaria – Warszawa Wschodnia.
Po modernizacji ma wzrosnąć przepustowość linii; zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości i tzw. wąskie gardła, co pozwoli na podniesienie prędkości na trasie do 120 km/h. Będzie się to wiązać m.in. z położeniem drugiego toru na moście w Górze Kalwarii. Co istotne, po modernizacji mają wrócić też przejazdy pasażerskie. W związku z tym planowana jest przebudowa 13 stacji i przystanków, w tym Tarczyn, Gąski, Prażmów, Czachówek Wschodni i Góra Kalwaria.
Przygotowaniem projektu przebudowy linii skierniewicko-łukowskiej zajmuje się firma Systra SA. Prace nad dokumentacją powoli dobiegają końca. Wykonawca chce złożyć wniosek o pozwolenie na budowę do końca roku. Wcześniej jednak musi uzyskać wszelkie niezbędne decyzje i uzgodnienia, w tym od samorządów, przez których terytoria przebiega linia. Niedawno dokumentacja w tej kwestii wpłynęła do Urzędu Gminy Góra Kalwaria.
Czytaj także: Paszporty covidowe już dostępne. Jak je pobrać?
Zielone światło od gminy
– Burmistrz uzgodnił projekt w zakresie styku inwestycji z drogami gminnymi. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano rozbiórkę i budowę od podstaw wiaduktów kolejowych nad ul. Lipkowską w Górze Kalwarii oraz nad drogą z Czarnego Lasu do Czachówka. Jeśli chodzi o przejazdy kolejowe, zmodernizowany i zautomatyzowany zostanie przejazd pomiędzy ulicami Rybie i Towarową. W tym miejscu powstanie też 130-metrowy odcinek drogi asfaltowej. Zgodnie z uzgodnieniami poczynionymi jeszcze w poprzedniej kadencji, zlikwidowany będzie przejazd na przedłużeniu ul. Zakalwaria, do którego po wybudowaniu obwodnicy i tak jest utrudniony dojazd. Natomiast pomiędzy Ługówką a Krzakami Czaplinkowskimi, wzdłuż kanału rzeki Małej, pod torami powstanie szeroki ciąg pieszo-rowerowy – informuje kalwaryjski magistrat. W Czarnym Lesie ma też powstać przejście podziemne pod torami, zaś między Bronisławowem i Czarnym Lasem planowana jest budowa asfaltowej drogi wzdłuż nasypu kolejowego.
Esełką do CPK?
Plany modernizacji trasy S-Ł zbiegły się w czasie z projektowaniem nowej infrastruktury kolejowej, która ma stanowić dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego pod Baranowem. Zgodnie z przygotowanym w ubiegłym roku przez spółkę CPK studium, powstanie 10 "szprych" kolejowych, spinających poszczególne części kraju z nowym lotniskiem. W ramach jednego z korytarzy ma powstać linia kolejowa nr 88, biegnąca od CPK przez Warkę do Radomia. Nowa linia przetnie trasę "esełki" między Mszczonowem a Tarczynem. W związku z tym pojawiły się dyskusje o możliwości skomunikowania obu linii, co ułatwiłoby dojazd do portu lotniczego. – Obecnie analizowane są techniczne i ruchowe możliwości skomunikowania linii nr 12 z planowaną linią nr 88 na odcinku objętym korytarzem SSL. Jak wynika z założeń harmonogramowych CPK, prace przygotowawcze dla linii kolejowej nr 88 rozpoczną się w 2022 r., a początek prac budowlanych zaplanowany został na 2029 r. – poinformował w ubiegłym roku sekretarz stanu Andrzej Bittel.
Czytaj także: Pijany kierowca próbował ucieczki, przekupstwa i podania fałszywych danych
Brak konkretów w kwestii budowy sieci komunikacyjnej wokół CPK może nieco utrudnić modernizację linii S-Ł. Teoretycznie zarówno remont "esełki", jak i budowa przecinającej ją linii powinny ruszyć w przyszłym roku. O ile jednak przygotowania do modernizacji S-Ł są już jednak dość zaawansowane, tak plany budowy nowej linii pozostają w fazie wstępnej. Pozostaje więc mieć nadzieję, że do chwili rozpoczęcia prac przy remoncie "esełki" znany będzie przynajmniej projektowany przebieg korytarza linii nr 88.
Modernizacja LK 12 ma potrwać do 2025 roku, a koszt inwestycji to blisko 2 miliardy złotych.
Napisz komentarz
Komentarze