Reklama

Most kolejowy w Górze Kalwarii trafił do ewidencji zabytków

Most kolejowy w Górze Kalwarii trafił do ewidencji zabytków

Most kolejowy w Górze Kalwarii został wpisany do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Decyzja w sprawie ewentualnego wpisu do rejestru zabytków jeszcze nie nastąpiła.


O tym, że Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wszczął postępowanie mające na celu wpisanie mostu kolejowego nad Wisłą do rejestru zabytków, gmina informowała w połowie czerwca. Wniosek w tej sprawie do MWKZ złożył warszawski oddział Towarzystwa Opieki nad Zabytkami. Prawdopodobnie miało to związek z planowaną przebudową linii kolejowej, której most jest elementem. Dla potrzeb tej inwestycji most z pewnością musiałby zostać przebudowany.

W ostatnich dniach Góra Kalwaria poinformowała, że budowla łącząca Górę Kalwarię z Kępą Gliniecką została wpisana przez konserwatora do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków jako „cenny przykład kolejowego zabytku techniki, obrazującym rozwiązania inżynieryjne stosowane w okresie powojennym”. Co to oznacza? Z pewnością jest pierwszym krokiem do objęcia ochroną mostu. Niemniej jednak prawną ochronę budowli zapewni dopiero wpis do rejestru zabytków. By podjąć taką decyzję konserwator musi się zapoznać z dokumentacją i uznać, że budowla ta wyróżnia się na tle innych podobnych i jest warta zachowania w obecnym kształcie. Dopiero wpis do rejestru zabytków wywołuje skutki prawne w postaci objęcia danego obiektu ochroną prawną.

Wpis do ewidencji jest jedynie informacją o tym, że dany przedmiot bądź nieruchomość ma szczególne walory. Postępowanie MWKZ w sprawie wpisu do rejestru zabytków może potrwać kilka miesięcy. Jeśli zapadnie taka decyzja, projektanci modernizacji tzw. „esełki” musieliby ustalać z konserwatorem zakres możliwych zmian w rejonie mostu.

Most kolejowy nad Wisłą na trasie Skierniewice – Łuków został zbudowany w 1954 roku. Posiada konstrukcję łukową ze stalową kratownicą. Składa się z 6 przęseł, podpiera go 5 filarów. Długość przeprawy wynosi 620,8 m, a szerokość 4,8 m. Obecnie most, podobnie jak cała trasa wykorzystywana jest do transportu towarowego. Ruch pasażerski przestał funkcjonować w 2004 roku, linia okazała się bowiem nierentowna.

Czytaj również: Czy most stanie się zabytkiem?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

DarekP 07.01.2022 14:24
Tylko zabytkowym taborem - czyli w przypadku PKP można ;)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
ww 25.08.2021 13:52
a można jeździć po zabytku?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama