Reklama

Dyskusji o kolei ciąg dalszy

Dyskusji o kolei ciąg dalszy

Autor: zdjęcie Agnieszka Maj

Władze gminy po raz kolejny rozmawiały z przedstawicielami PKP na temat planowanych zmian na linii kolejowej przecinającej gminę. Z przedstawicielami spółki na osobnym spotkaniu rozmawiali też reprezentanci sołectwa Zgorzała.


O inicjatywie mieszkańców sołectwa Zgorzała dotyczącej potrzeby wprowadzenia zmian na stacji w Nowej Iwicznej i w jej sąsiedztwie pisaliśmy na początku grudnia. Poprosili o wyznaczenie terminu spotkania, na którym poruszone miały być przede wszystkim trzy tematy: przebudowa stacji PKP Nowa Iwiczna w taki sposób, aby mieszkańcy mieli do niej dostęp od strony północnej, dotkliwy brak przejścia podziemnego pieszo-rowerowego pod stacją Nowa Iwiczna oraz rozwiązanie problemu dzikiego przejścia pomiędzy Mysiadłem/Nową Iwiczną a Zgorzałą. Spotkanie odbyło się online w ubiegły piątek 17 grudnia. W najbliższym czasie sołtys Zgorzały Konrad Tkaczyk ma opublikować relację ze spotkania w mediach społecznościowych. Na razie udało nam się dowiedzieć, że przedstawiciele PKP PLK twierdzili, że dotychczas nie otrzymywali skarg i uwag dotyczących istniejącej w Nowej Iwicznej infrastruktury kolejowej. W związku z tym po spotkaniu sołtys złożył do gminy wniosek o dostęp do informacji publicznej w sprawie udostępnienia korespondencji między gminą a PKP PLK od 2019 roku do dnia 17 grudnia br. dotyczącej linii kolejowej nr 8, przystanku PKP w Nowej Iwicznej oraz przejazdu kolejowego na ulicy Krasickiego.

Daleka droga do realizacji


Dwa dni przed spotkaniem mieszkańców z PKP PLK doszło do rozmów między przedstawicielami samorządu i kolei. Było to kolejne spotkanie w sprawie opracowywanego właśnie Studium Wykonalności dla planów rozbudowy torów do Piaseczna i Konstancina-Jeziorny. Jak wynika z opublikowanych informacji, po raz kolejny wydłużony został termin zakończenia prac nad studium – do końca 2022 roku. Dokument ten ma dać odpowiedź na pytanie o to, czy inwestycja ta i w jakim kształcie jest możliwa do realizacji i z jakimi wiąże się to kosztami.

Przedstawiony podczas spotkania z władzami Lesznowoli harmonogram mówi o tym, że w ciągu 6 miesięcy od zakończenia Studium Wykonalności miałaby zostać podpisana umowa na projektowanie, które miałoby się z kolei zakończyć w 2025 roku.

– Realizacja przedsięwzięcia, zależna w dużej mierze od pozyskania środków zewnętrznych, planowana jest na lata 2026-2030 – czytamy na stronie gminy.

zdjęcie Agnieszka Maj


Obecni na spotkaniu projektanci Studium Wykonalności przedstawili proponowane rozwiązania techniczne inwestycji dotyczące Gminy Lesznowola. Obejmują one oczywiście budowę dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Aleje Jerozolimskie – Piaseczno, budowę dodatkowego przystanku Piaseczno Północ – Stara Iwiczna (w rejonie skrzyżowania linii kolejowej z projektowaną drogą 721 BIS), zmianę lokalizacji przystanku Nowa Iwiczna, który przeniesiony zostanie ok. 200 m na północ w rejon alei Zgody (wraz z budową przejścia podziemnego dla potrzeb komunikacji po obu stronach torów kolejowych). Przebudowany miałby być cały układ drogowy w rejonie przejazdu w ulicę Krasickiego. Dodatkowo wybudowany miałby zostać łącznik linii w kierunku Piaseczna z tą prowadzącą do Konstancina-Jeziorny wraz z dodatkowym torem prowadzącym z Nowej Iwicznej w kierunku Konstancina, budową wiaduktu na skrzyżowaniu tejże linii z ulicą Mleczarską i przystanków przy skrzyżowaniu z ulicami Mleczarską i Puławską.

Niektóre rozwiązania niezbędne są teraz


Przedstawiciele samorządu podkreślili też konieczność dostosowania infrastruktury do potrzeb pieszych i rowerzystów oraz osób o ograniczonej zdolności poruszania się. Dyskutowano o rozmieszczeniu pochylni, wind i parkingów.

– Ponadto, ze względu na odległy termin realizacji inwestycji (wg harmonogramu – 2030 rok), Samorząd Gminy Lesznowola złożył kolejny już wniosek do PKP PLK o konieczności natychmiastowej realizacji niezbędnych rozwiązań, które pozwolą na bezpieczne użytkowanie istniejącej infrastruktury, to jest budowy tymczasowej kładki dla pieszych na skrzyżowaniu ulicy Krasickiego z torami kolejowymi oraz chodnika łączącego aleję Zgody w Zgorzale z dostępem do peronów stacji kolejowej Nowa Iwiczna – pisze na stronie internetowej gminy wójt Maria Jolanta Batycka-Wąsik.

Czytaj również: Będą wiadukty i tunele. Pytanie tylko kiedy?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Marek 26.12.2021 15:22
Mieszkańcy Nowej Iwicznej nie chcą żadnego wiaduktu ani tunelu, a tylko zwężenia ulicy (tak jak Puławskiej w Piasecznie), ścieżki rowerowej i chodnika po południowej stronie Krasickiego. Nie chcą tranzytu TIR-ów i ciężarówek. Wiadukt/tunel to przejazd dla ominięcia zakorkowanej trasy 721 a nie dla mieszkańców Iwicznej. Władze zabierają się od d... strony. wybudujcie wreszcie trasę 721 od Al Krakowskiej do Konstancina-Jeziorny, to nie będą potrzebne objazdy przez Iwiczną.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK
Reklama
Reklama
Reklama