PKP PLK chce sprawdzić, czy piaseczyńsko-grójecka wąskotorówka nie mogłaby pełnić funkcji regularnego transportu aglomeracyjnego.
Pod koniec roku 2021 PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie studium planistycznego rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego, ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej. Chodzi o opracowanie wariantowej koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej uwzgledniającej cały obszar aglomeracji warszawskiej „w celu zapewnienia możliwości zaspokojenia perspektywicznych potrzeb przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym na tym obszarze”. To kolejny element opracowywania strategii rozwoju komunikacji aglomeracyjnej po zleconym przez PKP PLK w 2020 roku studium wykonalności dla rozbudowy torów kolejowych do Piaseczna wraz z połączeniem pasażerskim do Konstancina-Jeziorny.
Wykonawca, którego zadaniem będzie opracowanie szerokiego planu rozwoju połączeń aglomeracyjnych, ma uwzględnić między innymi „nowe ciągi dowozowe do aglomeracji”, w tym uwzględnić połączenia Piaseczno – Tarczyn – Grójec – Białobrzegi jako kolei normalnotorowej/lekkiej/wąskotorowej, wykorzystywanej w regularnym ruchu. Czy to oznacza, że mogłaby zostać przywrócona dawna funkcjonalność wąskotorówki? Sporo zależy od tego, co wykażą analizy przeprowadzone w ramach opracowywania koncepcji. Zważywszy na stan istniejącej infrastruktury wąskotorówki, trzeba by brać pod uwagę koszty jej modernizacji, odtworzenia tej części linii, która obecnie nie istnieje, zakupu taboru oraz kosztów eksploatacji. Czy taki wydatek okaże się uzasadniony?
– Rozwój systemu transportu publicznego jest jednym z priorytetów gminy Piaseczno, dlatego każda taka propozycja wzbudza nasze zainteresowanie – mówi burmistrz Daniel Putkiewicz. Zauważa jednak, że mowa o dużych kosztach przekształcenia obecnej infrastruktury linii turystycznej w transportową, a następnie jej eksploatacji.
Czytaj także: Przetarg na remont Pod Bateriami „lada chwila”
Wagę finansowania realizacji takiej koncepcji podkreśla również Michał Duraj, wiceprezes Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej. Jednocześnie przypomina, że kolej wąskotorowa stanowiła przez wiele dziesięcioleci podstawę transportu publicznego do Warszawy dla mieszkańców miejscowości położonych wzdłuż linii.
– Jesteśmy jednak przekonani, że w przyszłości zostaną przywrócone na tej linii regularne przewozy pasażerskie i uratowana przed likwidacją linia kolejowa będzie pełnić taką rolę – dodaje.
Co wykaże koncepcja opracowana dla PKP PLK, przekonamy się pod koniec 2025 roku. Wykonawca, którym wygra przetarg na opracowanie studium planistycznego, będzie miał 3,5 roku na realizację zadania. Termin składania ofert mija 24 lutego.
Napisz komentarz
Komentarze