Reklama

Czy wąskotorówka wróci do regularnego kursowania?

Czy wąskotorówka wróci do regularnego kursowania?

Autor: Wąskotorówka kursuje dziś tylko do Tarczyna i pełni rolę lokalnej atrakcji Fot. Joanna Ferlian

PKP PLK chce sprawdzić, czy piaseczyńsko-grójecka wąskotorówka nie mogłaby pełnić funkcji regularnego transportu aglomeracyjnego.


Pod koniec roku 2021 PKP PLK ogłosiły przetarg na opracowanie studium planistycznego rozbudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego, ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej. Chodzi o opracowanie wariantowej koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej uwzgledniającej cały obszar aglomeracji warszawskiej „w celu zapewnienia możliwości zaspokojenia perspektywicznych potrzeb przewozowych w ruchu pasażerskim i towarowym na tym obszarze”. To kolejny element opracowywania strategii rozwoju komunikacji aglomeracyjnej po zleconym przez PKP PLK w 2020 roku studium wykonalności dla rozbudowy torów kolejowych do Piaseczna wraz z połączeniem pasażerskim do Konstancina-Jeziorny.

Wykonawca, którego zadaniem będzie opracowanie szerokiego planu rozwoju połączeń aglomeracyjnych, ma uwzględnić między innymi „nowe ciągi dowozowe do aglomeracji”, w tym uwzględnić połączenia Piaseczno – Tarczyn – Grójec – Białobrzegi jako kolei normalnotorowej/lekkiej/wąskotorowej, wykorzystywanej w regularnym ruchu. Czy to oznacza, że mogłaby zostać przywrócona dawna funkcjonalność wąskotorówki? Sporo zależy od tego, co wykażą analizy przeprowadzone w ramach opracowywania koncepcji. Zważywszy na stan istniejącej infrastruktury wąskotorówki, trzeba by brać pod uwagę koszty jej modernizacji, odtworzenia tej części linii, która obecnie nie istnieje, zakupu taboru oraz kosztów eksploatacji. Czy taki wydatek okaże się uzasadniony?

– ​Rozwój systemu transportu publicznego jest jednym z priorytetów gminy Piaseczno, dlatego każda taka propozycja wzbudza nasze zainteresowanie – mówi burmistrz Daniel Putkiewicz. Zauważa jednak, że mowa o dużych kosztach przekształcenia obecnej infrastruktury linii turystycznej w transportową, a następnie jej eksploatacji.

Czytaj także: Przetarg na remont Pod Bateriami „lada chwila”


Wagę finansowania realizacji takiej koncepcji podkreśla również Michał Duraj, wiceprezes Piaseczyńsko-Grójeckiego Towarzystwa Kolei Wąskotorowej. Jednocześnie przypomina, że kolej wąskotorowa stanowiła przez wiele dziesięcioleci podstawę transportu publicznego do Warszawy dla mieszkańców miejscowości położonych wzdłuż linii.

– Jesteśmy jednak przekonani, że w przyszłości zostaną przywrócone na tej linii regularne przewozy pasażerskie i uratowana przed likwidacją linia kolejowa będzie pełnić taką rolę –  dodaje.

Co wykaże koncepcja opracowana dla PKP PLK, przekonamy się pod koniec 2025 roku. Wykonawca, którym wygra przetarg na opracowanie studium planistycznego, będzie miał 3,5 roku na realizację zadania. Termin składania ofert mija 24 lutego.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Mieszkaniec 30.04.2024 02:57
Już dawno mieszkańcy Grójca i Tarczyna powinni mieć kolej i regularne kursy do Warszawy Głównej lub Warszawy Śródmieście/Warszawy Wschodniej.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Max 19.12.2022 14:42
Tereny wiejskie okolic Tarczyna Piaseczna Grójca cały czas podlegają nowym zabudową domów jednorodzinnych....jest tam co raz wiecej nowych mieszkancow.. . Taka linia ma sens.. zwłaszcza że na przykład takie koleje jak WKD wprowadziły nowy system parkuj i jedź .. coraz więcej mieszkańców korzysta z tego nowego systemu.... teraz jest taka sama możliwość na to że kolejki wąskotorowej... bez sensem było likwidowanie tej linii którą niby miały zastąpić autobusy wiemy że autobusy nawet w tamtych latach nie były w stanie zapewnić takich przejazdów jak kolejka

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Karolak Krzysxtof 13.07.2022 15:07
Trzeba ratować kolejkę wąskotorowom bo to jest piękny zabytek powinna ona jerzdzić z nowego miasta nad Pilicą do Białobrzegi przez Piaseczno Tarczyn Grójec nie niszczmy takich zabytków ratujmy bo to dziedzictwo narodowr

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama