Stare diesle nie wjadą do centrum Warszawy

Nie wjadą do Centrum Warszawy stare samochody z silnikiem diesla. . Miasto rozpoczyna prace nad Strefą Czystego Transportu.
Stare diesle nie wjadą do centrum Warszawy
Stare diesle nie wjadą do centrum Warszawy

Autor: Janusz Wierzchosławski

Źródło: Pixabay

Ruch pojazdów spalinowych odpowiada za nawet sześćdziesiąt procent zanieczyszczeń. Ich emisja to problem dotyczący głównie dużych miast. Strefy czystego transportu to jedna z możliwości, by poprawić jakość powietrza i sygnał dla posiadaczy samochodów, by w momencie podejmowania decyzji o zmianie pojazdu myśleli o zakupie takiego modelu, który będzie spełniał odpowiednie normy zanieczyszczeń EURO. Zakazy wjazdu nie będą dotyczyły pojazdów elektrycznych, wodorowych i napędzanych gazem ziemnym. 

Największe miasta bardzo zainteresowane

Pomysł zainteresował wielu samorządowców. Zawiązała się już koalicja miast, które chcą wprowadzić strefy czystego transportu. Także Warszawa szykuje drogową rewolucję. Przed wjazdem do centrum staną znaki oznaczające strefę czystego transportu. Miasto chce, by nie wjeżdżały do niej najbardziej trujące samochody z silnikiem diesla. — Na pewno mówimy o tym, żeby tego typu restrykcje objęły wszystkie samochody wyprodukowane przed 2005 rokiem — informuje Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy i od razu apeluje do mieszkańców, aby nie kupowali starych diesli.

Na początek centrum

— Jeśli strefa ruszy w Warszawie, to tam, gdzie jest duże natężenie ruchu lub koncentruje się najwięcej pojazdów o wysokim poziomie emisji. Będzie to najbardziej efektywne. Następnie powinna być stale rozszerzana, aby objąć nie tylko inne normy emisji, ale i inne obszary wokół Warszawy — przedstawia plany Kaylin Lee z organizacji True Initiative, zespołu, który opracował obszerny raport dotyczący rzeczywistej emisyjności pojazdów w Warszawie. 

Poprawa jakości powietrza

Z raportu wynika, że najwięcej zanieczyszczeń, tj. 37 proc. emisji tlenków azotu i 52 proc. pyłów, pochodzi z najstarszych, wyprodukowanych przed 2006 r. aut, których po warszawskich ulicach jeździ zaledwie 17 proc. Co więcej, wśród najstarszych samochodów większymi trucicielami niż pojazdy z silnikami benzynowymi są diesle. Warszawa liczy, że po wyrzuceniu najstarszych samochodów z centrum efekty będą widoczne już po kilku miesiącach. 

— Samochody, które nie spełniają normy Euro 4 to jest kilka procent pojazdów. Ale te kilka procent odpowiada za 40 procent emisji pyłów. Taka jest dysproporcja. Teoretycznie wyeliminowanie tylko tego niewielkiego odsetka pojazdów powoduje, że już mamy efekt — mówi Olszewski. 

Euro 4 i Euro 5 na cenzurowanym 

Autorzy raportu sugerują w pierwszej kolejności wprowadzenie ograniczeń dla pojazdów, które nie spełniają normy Euro 4 tj. z 2005 r. i starszych, a później również dla diesli zgodnych z normą Euro 5, czyli roczniki 2006-2014. Kolejną grupą pojazdów objętych regulacjami miałyby być taksówki i autobusy komercyjne. Jak zapowiada Ministerstwo Klimatu i Środowiska, nowe przepisy mają wejść w życie najpóźniej we wrześniu. Od tego momentu miasta będą miały osiemnaście miesięcy na utworzenie odpowiednich stref.  Co ważne, posiadacze starszych samochodów nie zostaną zupełnie wykluczeni z możliwości wjazdu do ścisłego centrum. Obowiązywać ich będzie jednak opłata. Ministerstwo wyznaczyło jej górną granicę na 2,5 zł za godzinę. 

Naklejki na szyby

Kierowcy, którzy będą mogli wjechać do strefy, dostaną naklejki na szyby z informacją o roku produkcji samochodu i rodzaju paliwa. Być może takie naklejki otrzymają również właściciele najstarszych samochodów, którzy mieszkają w strefie. Rozpoczynamy konsultacje. Przyszły rok będzie już przygotowaniem do wdrożenia tej pilotażowej strefy, by zgodnie z uchwałą rok 2024 to okres, kiedy strefa będzie już wdrożona w życie — zapowiedział Michał Olszewski.

Czytaj także: S7 z Warszawy do Grójca jeszcze w tym roku

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów. BAUTECH to polska firma o ugruntowanej pozycji rynkowej, dostawca wysokiej jakości produktów i systemów posadzkowych dla przemysłu i dużych inwestycji komercyjnych.Posiadamy 30 lat doświadczenia na rynku polskim i zagranicznym. Tworzymy dwie idealnie dopasowane do oczekiwań naszych Klientów marki: BAUTECH INDUSTRY oraz BAUTECH FUTURA specjalizujące się w produkcji posadzek przemysłowych oraz posadzek i tynków dekoracyjnych z mikrocementu. Zapraszamy kandydatów na stanowisko Specjalista ds. Marketingu i Social Mediów.Szukamy osób z okolic Piaseczna, gdzie mieści się nasze biuro, tak aby nie tracić czasu na długie dojazdy :) Twój zakres obowiązków:Wsparcie Managera Działu Marketingu w bieżących zadaniach;Kreowanie contentu na potrzeby mediów społecznościowych i ich obsługa (Facebook, Instagram, LinkedIn, wizytówka Google);Opracowywanie materiałów wizerunkowych (infografiki, filmy) na potrzeby digital marketingu i mediów społecznościowych;Projektowanie spójnych materiałów reklamowych digitalowych, drukowanych i ekspozycyjnych przy współpracy z Managerem DziałuTworzenie materiałów dla Działu Sprzedaży: proste prezentacje, ulotkiZamawianie materiałów marketingowych;Współtworzenie contentu w sklepie internetowym oraz dbanie o aktualizację treściWspółtworzenie strony internetowej markiWymagania:Praktyczna bardzo dobra znajomość programu CANVAPraktyczna znajomość programu CUP CAT lub innego do tworzenia krótkich filmów reklamowychPoczucie estetyki i zasad kompozycjiDobra organizacja pracy, odpowiedzialność, dokładnośćSamodzielność i otwartość na współpracęChęć rozwoju przy doświadczonym definiującym zadania i wspierającym przełożonym - Marketingowcu o wieloletnim doświadczeniuDoświadczenie poparte materiałami, przykładamiTo oferujemyAtrakcyjne wynagrodzenie adekwatne do doświadczeniaMożliwość rozwoju zawodowego i wsparcie Marketing Managera;Pracę w zgranym zespole w firmie o ugruntowanej pozycji rynkowej;Przyjazną atmosferę we wspierającym się środowisku;Umowę o pracę po okresie próbnym lub w oparciu o inna formę współpracy.Pracę w godzinach 8.00 -16.00 Prosimy o wysyłanie CV na adres:  [email protected]  
Reklama