Masa Krytyczna to wydarzenie promujące ruch pieszy i rowerowy w miastach. Celem organizatorów za każdym razem jest zwrócenie uwagi na braki infrastruktury pieszo-rowerowej i zachęcenie mieszkańców do wyboru środku transportu innego niż auto.
We wtorek 14 czerwca 2022r. od godziny 17. 00 uczestnicy Masy zaczęli zbierać się pod Centrum Finansowym przy ul. Goworka. Wśród zgromadzonych miłośników jednośladów widać było polityków Lewicy, radnych miejskich i radnych dzielnic, przedstawicieli organizacji pozarządowych. Spotkanie rozpoczęło się krótkimi przemówieniami organizatorów i zaproszonych gości w sprawie protestu, po kilkunastu minutach kilkusetosobowy przemarsz ruszył. Zgodnie z ustaleniami poczynionymi z policją, piesi poruszali się po chodnikach, a rowerzyści prawym pasem drogi. Dzięki temu możliwy był przejazd samochodów bez całkowitej blokady ulicy Puławskiej. Po około 2 km (okolice ul Dolnej) Masa zawróciła i drugą stroną drogi powróciła do miejsca startu.
Ulica Puławska nieprzypadkowo została wybrana jako miejsce tego wydarzenia. Według organizatorów władze miasta Warszawy zapewniały od dłuższego czasu, że nowe i przyjazne trasy rowerowe połączą Piaseczno z centrum Warszawy. Niestety została przerwa w ciągu ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Puławskiej na odcinku od Ul. Dolnej do ul. Goworka/Rakowieckiej. Trudności z zaadaptowaniem ulicy dla potrzeb rowerzystów uwypuklają władze miasta.
Z tym stanowiskiem nie zgadzają się organizatorzy i mówią o morzu asfaltu i za wąskich chodnikach. Podkreślają, że mimo zapowiedzi nie wdrożono w życie zapowiadanych zmian na tym odcinku i samochody na ul. Puławskiej zajmują ok. 90 proc. miejsca, piesi tylko 10 proc., a wydzielonych dla rowerów ścieżek nie ma w ogóle. Jedyne możliwości poruszania się rowerem po tym odcinku Puławskiej to wciskanie się z rowerem między pieszymi lub slalom wśród aut.
— Uczyńmy Puławską przykładem dla innych miejskich ulic, niech stanie się początkiem zmian— apelowali organizatorzy. Przytaczano także przykłady takich miast jak Paryż i Berlin, gdzie po krótkim wahaniu już zdecydowana większość mieszkańców popiera ograniczenie ruchu samochodowego w miastach i pójścia w kierunku ekologii.
— Oprócz wymienionych zalet zwężenia Puławskiej gdzie powstaną ścieżki rowerowe i szersze chodniki, zwiększy się dostępność do sklepów. Tym samym nastąpi wsparcie lokalnego handlu, gdyż łatwiej będzie można robić zakupy, będzie łatwiejszy dostęp do miejscowych sklepów, a wąskie chodniki w tym przeszkadzają. Dwa wózki z dziećmi mają trudności z wyminięciem się. Promujmy idę miasta 15-minutowego. Apelujemy do władz miasta by jeszcze raz przemyśleli koncepcję przebudowy ul. Puławskiej – powiedziała Sylwia Chutnik, kulturoznawczyni, pisarka, feministka, działaczka społeczna, publicystka i promotorka czytelnictwa.
(Miasto 15-minutowe, koncepcja Carlosa Moreno. Postuluje on projektowanie i rewitalizację dzielnic w taki sposób, żeby maksymalnie zwiększać zagęszczenie najważniejszych ośrodków aktywności mieszkańców. Poczta, przychodnia zdrowia, park, miejsce pracy - to wszystko powinno znaleźć się w promieniu maksymalnie 15-minutowego spaceru od ich domów. Mało tego, sama trasa powinna być na tyle atrakcyjna, żeby mieszkańcy zdecydowali się zostawić samochód w garażu. przyp. red.)
Napisz komentarz
Komentarze