Ze względu na brak ustawowej definicji pojęcia wraku oraz brak interpretacji prawnej tego pojęcia, wrakiem potocznie nazywamy pojazd pozbawiony tablic rejestracyjnych lub znajdujący się w stanie wskazującym na to, że nie jest używany. O tym może świadczyć m.in. jego wiek, zniszczone wnętrze czy dostępność pojazdu dla osób trzecich. Zgodnie z przepisami pojazdy tego typu można odholowywać z dróg publicznych oraz dróg oznaczonych znakami „strefa ruchu” i „strefa zamieszkania”.
Jak wygląda procedura usuwania wraku?
Każdy mieszkaniec ma prawo zgłosić do Straży Miejskiej pojazd, który stoi długo nieużywany w jednym miejscu, jest uszkodzony lub zaparkowany w sposób utrudniający ruch. Na podstawie zgłoszenia strażnicy miejscy ustalają właściciela pojazdu, a następnie wzywają go do jego usunięcia.
- Sytuacja oczywiście jest łatwiejsza kiedy samochód ma tablice rejestracyjne, ale nawet wtedy konieczność dotrzymania wszystkich procedur oznacza, że od momentu zgłoszenia do usunięcia pojazdu upływa niekiedy nawet pół roku – mówi wiceburmistrz Piaseczna Hanna Kułakowska-Michalak. Jeśli po skutecznym zawiadomieniu właściciela pojazd nie zostanie usunięty, Straż Miejska okleja samochód i umieszcza informację o tym, że zostanie on odholowany w ciągu 7 dni. Po wyznaczonym terminie pojazd zostaje odholowany na parking strzeżony, a Straż Miejska rozpoczyna kolejne czynności polegające na poinformowaniu właściciela i policji o odholowaniu pojazdu.
Większość pojazdów zabiera właściciel
Od 2018 roku Straż Miejska w Piasecznie zajmowała się 322 wrakami. 282 pojazdy zostały usunięte przez właściciela. W przypadku 40 wraków toczy się postępowanie, czyli ustalenie właściciela pojazdu i powiadomienie o konieczności jego usunięcia, co daje podstawę do odholowania.
Pojazdy odholowywane są na podstawie art. 50a ust. 1, a także art. 130A ust. 1 pkt 1,4 i 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz § 4 ust.2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nie są używane na koszt właściciela lub posiadacza. Jeżeli w ciągu 6 miesięcy pojazd nie zostanie odebrany z parkingu, na mocy Ustawy przechodzi na własność Gminy Piaseczno oraz zostaje przekazany do recyklingu. Należy pamiętać, że koszty odholowania, przechowywania na parkingu oraz złomowania pokrywa właściciel pojazdu.
Napisz komentarz
Komentarze