Reklama

Obwodnica Konstancina – nowe pomysły

Przedstawiciele zainteresowanych budową nowego przebiegu drogi 724 samorządów oraz MZDW dyskutowali o tym, jak w końcu skutecznie doprowadzić do zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego w centrum uzdrowiska. Powraca też temat budowy nowego przebiegu drogi 721.
Obwodnica Konstancina – nowe pomysły
Drogą 724 na odcinku od centrum Konstancina do granic Warszawy przejeżdża blisko 40 tys. samochodów na dobę

Autor: Agnieszka Maj

W ubiegłym tygodniu w konstancińskim ratuszu spotkali się przedstawiciele samorządów Konstancina-Jeziorny, Piaseczna, Góry Kalwarii, Wilanowa, powiatu piaseczyńskiego oraz Sejmiku Mazowieckiego i Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, aby dyskutować na temat budowy obwodnicy Konstancina-Jeziorny. Zorganizowane przez zastępcę dyrektora MZDW Tomasza Dąbrowskiego, z inicjatywy działającego w ramach Stowarzyszenia Nasz Konstancin Michała Wiśniewskiego, spotkanie miało na celu ustalenie kierunków działań. Od początku sceptycznie do pomysłu spotkania odnosił się burmistrz Kazimierz Jańczuk, który podczas ostatniej sesji rady miejskiej (dzień przed spotkaniem) orzekł, że „są to przedwyborcze spotkania, a nie dążenie do wybudowania obwodnicy”. 

Udało się porozumieć

Jak wynika z relacji Michała Wiśniewskiego, podczas spotkania tzw. grupy roboczej udało się uzgodnić, że należy rozpocząć prace koncepcyjne dla nowego śladu drogi wojewódzkiej 721, by ruch wyprowadzić z centrum Konstancina, zakończyć nieskuteczną procedurę uzyskiwania decyzji środowiskowej dla obecnej propozycji budowy nowego przebiegu drogi 724 od Góry Kalwarii do Konstancina oraz rozpocząć nową procedurę dla wariantowego przebiegu tej trasy. 

– Z uwagi na złożoność sprawy mówimy o pracach na dobre kilka lat – zaznacza Michał Wiśniewski. – Myślę, że podczas spotkania wykonaliśmy pierwszy krok (kroczek) po latach stania w miejscu. Nigdy do tej pory nie spotkało się takie grono decydentów, by współpracować – podkreśla Wiśniewski i liczy na to, że skoro udało się uzyskać porozumienie w kwestiach działań kierunkowych, są szanse na to, że pójdą za tym kolejne decyzje. Te należeć będą do Marszałka Adama Struzika oraz Sejmiku Mazowieckiego. Zarządcą zarówno drogi 724, jak i 721 jest bowiem samorząd województwa mazowieckiego i to na nim spoczywają zarówno decyzje, jak i koszty realizacji inwestycji. 

Burmistrz Kazimierz Jańczuk podkreśla, że dopóki plan budowy obwodnicy Konstancina-Jeziorny nie zostanie wpisany do budżetu, nic się w sprawie nie wydarzy. 

Nowa droga, nowe protesty?

Najwięcej emocji informacja o spotkaniu wywołała w…Józefosławiu, Julianowie i Chyliczkach. A to za sprawą powrotu do tematu budowy nowego przebiegu drogi 721 wzdłuż torów linii siekierkowskiej. Pojawiły się głosy oburzenia pomysłem budowy „drogi tranzytowej” obok terenów zamieszkałych. Jak podkreślają lepiej zorientowani mieszkańcy, tzw. trasa mostowa istnieje na mapach od dziesięcioleci i była tam zaznaczona, kiedy pojawiały się kolejne osiedla. 

- Jak kupowałam mieszkanie, to sprawdzałam teren. Tym bardziej że deweloper poinformował mnie o planowanej drodze. Zadzwoniłam do działu planowania i Pan poinformował mnie, że ta droga jest w planach od 70 lat… Więc brałam pod uwagę, że jednak kiedyś może powstać – pisze jedna z mieszkanek. 

Nowy przebieg drogi 721 zaplanowany jest wzdłuż torów linii siekierkowskiej

Pomysł wyprowadzenia ruchu, który trafia do centrum Konstancina z północnej części gminy Piaseczno poprzez tzw. 721 bis, nawet jeśli kuszący, zdaniem burmistrza Kazimierza Jańczuka, na razie jest mało realny.

– Samorząd wojewódzki nie zbuduje na terenie naszej gminy dwóch tak kapitałochłonnych dróg równocześnie – prognozuje burmistrz Konstancina-Jeziorny. 

Co będzie pierwsze? I kiedy?

Pytanie brzmi, czy w sytuacji, gdyby dwupasmowa 721 bis przejęła większość ruchu od strony Piaseczna, będzie jeszcze potrzeba budowy obwodnicy drogi 724? Badania natężenia ruchu pokazują wyraźnie, że na odcinku od wlotu z trasy 721 do granic Warszawy ruch jest niemal czterokrotnie wyższy niż na odcinku od strony Góry Kalwarii. Jednak są to badania z czasów przed uruchomieniem trasy S7, która po oddaniu całej inwestycji z pewnością przejmie część ruchu, który wcześniej kierował się do Warszawy z Piaseczna przez Konstancin. 

Oczywiście nie można wykluczyć zlecenia samego projektowania nowego przebiegu obu dróg – 721 i 724, a następnie wybraniu do realizacji w pierwszej kolejności jednej z nich. Tu akurat bez wątpienia znaczenie będzie miało to, gdzie są większe szanse na bezproblemową realizację. Przykład projektowanej bezskutecznie od wielu lat obwodnicy Konstancina od strony Góry Kalwarii doskonale pokazuje bowiem, że protesty mogą skutecznie zablokować plany inwestycyjne. 

Bez wątpienia teraz piłeczka jest po stronie Zarządu Województwa Mazowieckiego i trzeba czekać na jego decyzję i wpisanie zadania lub zadań do budżetu Sejmiku Mazowieckiego. 

Czytaj także: Będzie zmiana sygnalizacji na kłopotliwym skrzyżowaniu


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Komentarze
Alex 09.08.2023 15:04
uruchomić po obecnej linii kolejowej do Siekierek wahadłowo SKMkę to od razu ruch kołowy się zmniejszy (nie trzeba drugich torów tylko kilkla peronów i zabezpieczyć przejazdy rogatkami/szlabanami) d dwa kursy w Warszawy do Konstancina i dwa z Konstancina do Warszawy w ciągu godziny znacznie poprawi przejezdność okolicznych dróg dojazdowych - mieszkańcy prawie spod domu chętniej pojadą SKMką niż zatłoczonym autobusem

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Dare 13.02.2023 23:16
Nie wyobrażam sobie jednak realizacji obwodnicy przy dawnych założeniach, to jest prowadzącej np. prosto przez rezerwaty przyrody, takie jak Łęgi Oborskie (obszar chroniony zawierający unikatowy ponad stuletni drzewostan oraz cenne okazy flory i fauny). Kto był tak mądry, aby projektować taki przebieg obwodnicy, oznaczający de facto dewastację m.in. rezerwatów przyrody? Tymczasem mieszkańcy Konstancina i okolic nie mogą nawet wyciąć kilku drzew ze swoich posesji ze względów środowiskowych.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Dd 19.11.2022 10:08
Dojazd tylko na Kabaty + P&R Nic więcej nie trzeba

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
mieszkaniec 04.11.2022 08:24
Obwodnica Konstancina przez Konstancin to jakiś absurd, chyba ktoś kto wpadł na ten pomysł nie wie co to obwodnica.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Peju 04.11.2022 19:14
niekoniecznie... droga powinna iść tak by była atrakcyjną alternatywą. jak będzie się takie drogi wywalać daleko poza miasto po takim ringu, że zacznie się tylko nadrabiać trasy, to ruch wróci na starą drogę znów zapychając centrum miasta i jego ciasne ulice.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
az... 03.11.2022 23:12
Tylko dokąd mają prowadzić te drogi? Do Warszawy, A ta się zamyka, bo buspasy i ścieżki rowerowe są ważniejsze. Kiedy puszczą ruch osobowy koleją siekierkowską, którą obecnie przejeżdżają dwa pociągi towarowe dziennie ?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Piaseczyński. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama