Czym jest ekwiwalent za niewykorzystany urlop?
Ekwiwalent za niewykorzystany urlop to rodzaj rekompensaty za niewykorzystane dni wolne. Jego wypłacanie wynika bezpośrednio z przepisów prawa, a konkretniej z art. 171 § 1 Kodeksu pracy. Należy pamiętać, że każdemu pracownikowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę przysługuje 20 lub 26 (w zależności od stażu zatrudnienia) dni urlopowych w ciągu roku kalendarzowego. Co do zasady należy je wykorzystać, ponieważ ich celem jest zapewnienie odpowiedniego odpoczynku podwładnemu. Jeżeli jednak nie zrobi się tego przed zakończeniem współpracy z danym pracodawcą, prawdopodobnie szef będzie musiał wypłacić specjalne świadczenie finansowe, czyli właśnie ekwiwalent. Jego kwotę oblicza się indywidualnie, stosując się do obowiązujących regulacji. Więcej na ten temat można przeczytać pod adresem: https://www.randstad.pl/strefa-pracownika/praca-na-co-dzien/jak-wyliczyc-ekwiwalent-za-urlop-wypoczynkowy-porady.
Komu przysługuje ekwiwalent za niewykorzystany urlop?
Tzw. ekwiwalent urlopowy nie przysługuje wszystkim. Otrzymują go osoby zatrudnione na umowę o pracę – nieważny jest jej typ. Może to być umowa na czas określony lub nieokreślony, spółdzielcza, a także na cały etat lub tylko na jego część. Oprócz tego ekwiwalent przysługuje pracownikom obejmującym dane stanowisko na podstawie mianowania i wyboru.
Przepisy jasno określają, kiedy pracodawca musi wypłacić ekwiwalent. Taka sytuacja ma miejsce w momencie, gdy pracownik nie wykorzystał przysługującego mu urlopu bieżącego lub zaległego (w całości lub jedynie częściowo), a przyczyną tego stanu rzeczy było wygaśnięcie lub rozwiązanie umowy o pracę. Podwładny nie może jednak umówić się ze swoim szefem na to, że zamiast wykorzystania dni wolnych dostanie pieniądze. W miarę możliwości urlop należy bowiem wykorzystać. Ekwiwalent przysługuje wyłącznie wtedy, gdy z jakichś względów jest to niemożliwe.
Kto nie otrzyma ekwiwalentu?
Świadczenia nie otrzymają oczywiście osoby współpracujące z daną firmą na podstawie umów cywilnoprawnych, np. zlecenia lub o dzieło. Ponadto nie zawsze muszą je też dostać pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Prawo przewiduje tutaj jeden wyjątek. Pracodawca nie musi wypłacać pracownikowi ekwiwalentu urlopowego wtedy, gdy zawiera z nim kolejną umowę, zaraz po zakończeniu poprzedniej. Wówczas zatrudniony może po prostu wykorzystać dni wolne w kolejnym okresie współpracy.
Napisz komentarz
Komentarze