OC czyli ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej jest obowiązkowego dla wszystkich posiadaczy pojazdów mechanicznych, niezależnie od tego, czy są używane, czy miesiącami kurzą się w garażu.
Teoretycznie OC powinno odnowić się automatycznie, o ile opłaciliśmy składkę za poprzedni okres jej obowiązywania. O jej wykupieniu pamiętać trzeba także wtedy, gdy kupiliśmy auto używane.
OC nie mają tysiące aut
Zresztą najczęściej o konieczności przedłużenia OC przypominają się, czasem z pewną namolnością, firmy ubezpieczeniowe, nierzadko kilka z nich. W praktyce jednak wciąż wielu kierowców zapomina bądź też nie celowo nie kupuje ubezpieczenia. Rocznie za brak OC karanych jest nawet blisko 200 tys. osób!
Brak OC – ile to kosztuje?
Kierowcy muszą mieć się na baczności nie tylko na drogach. W drugiej połowie 2022 roku podniesiono ceny mandatów, a od 1 stycznia zmianie uległ taryfikator kar za niepłacenie OC. W związku z tym, że ich wysokość zależy od płacy minimalnej, a tak podnoszona będzie w tym roku dwukrotnie, należy spodziewać się kolejnej zmiany stawki w drugiej połowie roku.
Po 14 dniach od momentu, w którym należało wykupić OC dla auta osobowego naliczona będzie nam kara w wysokości 6980 zł (wcześniej było to 6000 zł), czyli dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 1 lipca kwota ta wyniesie już ponad 7 tys. zł, a dokładnie 7200 zł.
Dla porównania w przypadku motocykli i motorowerów po przekroczeniu terminu dwóch tygodni zapłacimy jedną trzecią minimalnego wynagrodzenia - 1160 zł (poprzednio 1000 zł), a od 1 lipca 1200 zł. Najwyższe kary zapłacą właściciele samochodów ciężarowych, ciągników i autobusów.
Szczegóły dot. kar za brak OC znaleźć można w tabeli poniżej:
Przelicznik kar za brak OC:
- Brak OC do 3 dni – 20 proc. opłaty karnej.
- Brak OC od 4 do 14 dni – mandat za brak OC wynosi 50 proc. opłaty karnej.
- Brak OC powyżej 14 dni - mandat za brak OC wynosi 100 proc. opłaty karnej.
Kara zostanie naliczona nawet jeśli samochód nie wyjechał na ulice. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wykrywa brak OC bez fizycznej kontroli czy to pojazdu, czy kierowcy. UFG dysponuje specjalnym system, który analizuje bazy danych o zarejestrowanych pojazdach, w tym m.in. weryfikuje dane o polisach.
Napisz komentarz
Komentarze