Mieszkańców Piaseczna czeka podwyżka opłat za śmieci. Od 1 października zapłacimy około 10 zł więcej od osoby. Stawki wyrównają się z cenami sąsiednich gmin.
Mieszkańcy Piaseczna płacą za wywóz śmieci 27 zł od osoby w przypadku segregacji. Zgodnie z uchwałą podjętą 15 lipca br., od 1 października opłata wzrośnie do 36,38 zł od osoby. Wedle nowych przepisów, które będą obowiązywać od października, segregacja staje się obowiązkowa, a dogląda jej straż miejska. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku, mieszkańcy zapłacą dwukrotność tej kwoty, czyli 72,76 zł/os. W przypadku kompostowania odpadów zaproponowano ulgę, która wynosi 2,9 zł od osoby. Przykładowo w Warszawie kwota ta wynosi 4 zł za osobę, a w Tarczynie 1,75 zł za osobę. Poza tym, rodziny wielodzietne będą mogły liczyć na 30% obniżkę od należnej opłaty.
– Musimy pamiętać, że przy coraz bardziej restrykcyjnych przepisach jedynym naszym narzędziem do stabilizacji cen jest prawidłowa segregacja – podkreśla burmistrz. Statystyki za 2019 rok pokazują, że jest to wciąż duży problem. W zabudowie wielomieszkaniowej ponad 70% tonażu śmieci to odpady zmieszane. – Dopóki nie zmienimy tej tendencji, trudno oczekiwać korzystnych cen w kolejnych latach. Będziemy w związku z tym coraz bardziej restrykcyjni, i będziemy kontrolować, jak mieszkańcy segregują śmieci – ostrzega burmistrz Daniel Putkiewicz.
Jak w porównaniu z innymi gminami?
Należy podkreślić, że mieszkańcy Piaseczna do tej pory płacili jedną z najniższych stawek w regionie. Nadszedł moment, kiedy opłaty muszą wyrównać się z resztą sąsiednich gmin. Podczas gdy w Piasecznie opłata wynosiła 27 zł/os, w Konstancinie-Jeziornie już od czerwca tego roku płacono za odbiór odpadów 36 zł/os, w Tarczynie i Górze Kalwarii ta kwota wynosi 33,86 zł/os. W Lesznowoli, gdzie opłata przeliczana jest w oparciu o zużycie wody na osobę jest to 35,55 zł/os.
Z czego wynika podwyżka?
Podwyżka jest efektem zmian na rynku odpadów i nowych cen, jakie zaproponowane zostały w przetargu przez firmy biorące w nim udział. Tym samym wysokość opłaty będzie porównywalna z tymi jakie obowiązują w innych gminach powiatu piaseczyńskiego, które wcześniej rozstrzygnęły swoje przetargi. Odbiorem i wywozem odpadów nadal będzie się zajmowała miejska spółka PUK Piaseczno, ale koszt tej usługi stanowi jedynie ok. 24% wszystkich kosztów związanych z gospodarką odpadami. W tym roku wyodrębniony został przetarg na instalacje do utylizacji odpadów, które stanowią pozostałe 76% kosztów.
Zgodnie z przepisami, zagospodarowaniem odpadów zajmuje się gmina, która koordynuje proces odbioru śmieci od mieszkańców i ustala opłaty. – Niestety jako samorząd nie mamy wpływu na składowe kosztów, czyli m.in. na ceny, jakie obowiązują w instalacjach przetwarzających odpady. Czekamy też, kiedy w końcu producenci będą współodpowiadać za zagospodarowanie odpadów, których jak na razie całkowity koszt spada niestety na konsumentów – dodaje burmistrz Daniel Putkiewicz.
Napisz komentarz
Komentarze