Reklama
I hulajnoga, i samochód muszą ustąpić pieszemu

Sejm uchwalił nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Unormowano również zapisy dotyczące elektrycznych hulajnóg. Co się zmieni?


21 stycznia Sejm uchwalił nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Od czerwca pieszy będzie miał pierwszeństwo nie tylko gdy jest na pasach, ale także stojąc tuż przed nimi. Koniec także z ograniczeniem do 60 km/h w nocy oraz z jazdą na zderzaku. Co się jeszcze zmieni? Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministra Infrastruktury projekt, który reguluje status prawny urządzeń napędzanych elektrycznie, czyli m. in elektrycznych hulajnóg. Kierujący tymi pojazdami będą musieli m.in. ustępować pierwszeństwa pieszym i nie utrudniać im ruchu. Ponadto zakazane będzie kierowanie hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h.

Pierwszeństwo przed przejściem


Wprowadzona zostanie zasada pierwszeństwa pieszych nie tylko na przejściu, ale także przy wchodzeniu na pasy. Kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych będzie miał obowiązek zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego, który wchodzi na przejście i ustąpić mu pierwszeństwa. Aktualnie kierowca powinien zachować szczególną ostrożność zbliżając się do przejścia dla pieszych i ustąpić pierwszeństwa, gdy pieszy znajduje się na jezdni. Po wejściu w życie znowelizowanej ustawy nie będzie miało znaczenia, czy pieszy zdążył już postawić nogę na jezdni, czy dopiero zamierza to zrobić. Zgodnie z przepisami podczas przechodzenia przez jezdnię pieszy nie będzie mógł korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, które mogłoby rozpraszać jego uwagę.

Ograniczenie prędkości i bezpieczna odległość


Skończy się także jazda na zderzaku i rożne ograniczenia prędkości w terenie zabudowanym. W Polsce w godzinach od 23 do 5 rano kierowcy mogą poruszać się z prędkością 60 km/h, podczas gdy w pozostałych godzinach obowiązuje standardowe ograniczenie do 50 km/h. Z początkiem czerwca ograniczenia prędkości zostaną ujednolicone. W projekcie unormowano także pojęcie bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych. Będzie ona teraz wynosić połowę wartości aktualnej prędkości. To znaczy, że jadąc 140 km/h, kierowca musi utrzymać minimum 70 metrów odstępu od poprzedzającego pojazdu. Jadąc 100 km/h – 50 metrów.

Uregulują status prawny hulajnóg


Do tej pory stan prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego pozostawał nieuregulowany. Stwarzało to realne zagrożenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. Po zmianie, zabronione będzie m.in.: kierowanie hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h. Nie będzie można również korzystać z pojazdu po spożyciu alkoholu. Grozić będzie za to mandat od 300 do 500 zł. Dodatkowo normy zakażą jeździć na jednej hulajnodze we dwójkę, ani z telefonem w ręku.

Pieszy przed hulajnogą


Osoby poruszające się na hulajnogach elektrycznych będą musiały w szczególności uważać na pieszych. Jazda chodnikiem będzie wyjątkowo dozwolona poruszać gdy braknie drogi dla rowerów, a ruch na pobliskiej jezdni będzie dozwolony z prędkością powyżej 30 km/h. W takiej sytuacji będzie obowiązywała jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego oraz ustępowanie pierwszeństwa pieszemu i nieutrudnianie mu ruchu. Za niestosowanie się do zasad pierwszeństwa przewidziano mandaty do 350 zł.

Czytaj więcej: Lokal za Grunt- będzie więcej mieszkań?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama