Reklama

Straż Miejska usuwa wraki

Straż Miejska usuwa wraki

Autor: Fot. Straż Miejska w Piasecznie

Porzucone samochody blokują miejsca parkingowe lub szpecą przestrzeń miejską. Co robić w takiej sytuacji? Wrak można usunąć, opierając się na kilku przepisach.


Wrak to nazwa potoczna. Dotyczy pojazdu pozbawionego tablic rejestracyjnych lub znajdującego się w stanie wskazującym na to, że nie jest używany. Brakuje interpretacji prawnej oraz ustawowej definicji wraku. Jednak artykuł 50 prawa o ruchu drogowym stanowi, że nieużywany pojazd, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela lub posiadacza. O porzuceniu samochodu może świadczyć m.in. jego wiek, zniszczone wnętrze czy dostępność pojazdu dla osób trzecich. Dodatkowo porzucenie wraku w miejscu publicznym może skutkować mandatem w wysokości 500 złotych.
 

84 porzucone samochody


Od 2018 roku Straż Miejska w Piasecznie odnotowała 84 wraki na terenie naszej gminy. To pokazuje skalę problemu. 72 pojazdy właściciele usunęli w wyznaczonym terminie przed ich odholowaniem. W przypadku 12 wraków toczy się postępowanie. Należy ustalić posiadacza pojazdu i powiadomić o konieczności jego usunięcia, co daje podstawę do odholowania.
 

Każdy może zgłosić problem


Każdy mieszkaniec ma prawo zgłosić do Straży Miejskiej pojazd, który stoi długo nieużywany w jednym miejscu, jest uszkodzony lub zaparkowany w sposób utrudniający ruch. Służby przyjadą na miejsce i ocenią sytuację. Jeśli mundurowy stwierdzi brak tablic rejestracyjnych, stan wskazujący na nieużytkowanie albo realne zagrożenie dla środowiska np. wycieki płynów eksploatacyjnych, wyśle do właściciela wezwanie do usunięcia samochodu.

Jeżeli nikt nie odbierze pojazdu, Straż Miejska okleja samochód i umieszcza informację o odholowaniu auta w ciągu 7 dni. Po wyznaczonym terminie służby odholowują samochód na parking strzeżony. Wtedy Straż Miejska rozpoczyna kolejne czynności polegające na poinformowaniu właściciela i policji o odholowaniu pojazdu.
 

Od strony prawnej


Polskie prawo dostarcza kilka przepisów, którymi można się posłużyć, chcąc pozbyć się niechcianego samochodu z drogi lub parkingu. Pojazdy odholowywane są na koszt właściciela lub posiadacza. Wskazuje na to art. 50a ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U z 2018r. poz.1990) oraz §4 ust.2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie usuwania pojazdów pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub których stan wskazuje na to, że nikt ich nie użytkuje (Dz. U. Nr 143, poz. 845 z późn. zm.)

Jeżeli w ciągu 6 miesięcy właściciel nie odbierze pojazdu z parkingu, na mocy Ustawy przechodzi on na własność Gminy Piaseczno, która przekazuje go do recyklingu. Cała procedura związana z usunięciem wraku pojazdu od momentu zgłoszenia do jego utylizacji zajmują zwykle około 8 miesięcy.
 

Źródło: www.piaseczno.eu


 

Czytaj więcej: Wrak Race wystartował po długiej przerwie [FOTO]


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama